אושר לפי הפסיכולוגיה החיובית

הפסיכולוגיה החיובית, שהגדרתה הכללית היא "חקר התפקוד האנושי האופטימאלי", ומטרתה העיקרית היא קידום חיים מאושרים יותר, והוכרה כתחום מחקר חדש בשנת 1998 על ידי מרטין סליגמן (בן שחר, 2008). הפסיכולוגיה הקלאסית בהתמקדות בשלילי ובמציאת פתרונות למחלות ולקשיים שהאדם עובר וגישת הפסיכולוגיה החיובית צמחה מתוך ההכרה כי חסרים בידינו כלים למניעה וחיסון נגד דיכאון והיא מתמקדת בחקר הצדדים החיוביים באדם.

חוקרי הפסיכולוגיה החיובית הבינו כי ניתן להביא לשגשוג ולחיים מאושרים תוך ראיית חצי "הכוס המלאה" (סליגמן, 2005; קפלן, 2011).

מכאן שהאושר אינו חיצוני ואינו תלוי באחר אלא שהוא מצב פנימי. ויותר מזה – מגלים המחקרים – הוא תוצר של עבודה פנימית שלנו ושינוי נקודת המבט על החיים שלנו עשוי להוביל להעלאת תחושת האושר בחיים שלנו.


5 המרכיבים שיגרמו לכם אושר על פי הפסיכולוגיה החיובית

1. רגשות חיוביים

תחושת האושר מתגברת כאשר אנו מרגישים שהחיים שלנו טובים ונעימים, כשטוב לנו מבפנים ואנו חווים הנאה, אופטימיזם, סיפוק, שמחה.

על פניו, זהו המרכיב הקל ביותר לזיהוי כי בראש ישר חולפת המחשבה שאדם אשר מרגיש : רגשות חיוביים יחייך יותר, יצחק וישדר שמחה , אך בפועל זה מעט יותר מורכב. אנחנו לא חייבים לחייך כל היום, או לצחוק מכל דבר . רגשות חיוביים כוללים גם הכרת תודה, סיפוק, השראה, תקווה, שלווה וסקרנות. מעבר לכיף,


2. משמעות (או: מה ה״למה?״ שלי?)

משמעות מעניקה לנו כיוון ויעד ברורים לצעוד לקראתם. באופן משונה ונהדר, ״אדם שיש לו ״למה״ יוכל לשאת כל איך״. אנשים שהתחייבו למשמעות מסוימת יהיו מוכנים להתגבר על אתגרים שונים בדרך.

כשאנחנו שואלים מהי משמעות חיינו אנחנו לרוב מתכוונים לברר "מדוע אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים?" או "מה המטרה של כל זה?".

אישה שחושקת להיכנס להריון תהיה מוכנה להשתעבד לטיפולים קשים במטרה להיכנס להריון ולהגשים את חלום האמהות שלה.

מציאת משמעות היא תהליך שלעיתים מאתגר מאוד ואנשים רבים מחפשים אותה בדרכים שונות ומשונות.

התחילו בלשאול את עצמכם: אילו ערכים חשובים לכם? מהם הדברים החשובים ביותר מבחינתכם?

נסו להבין מדוע אתם עושים את הדברים שאתם עושים היום. אל תפחדו ממילת השאלה

"למה?". העלו אותה ותנו עליה את הדעת. למה אתם משקיעים זמן בדברים מסוימים?

למה אתם מזניחים דברים אחרים? למה אתם נמצאים במקום שבו אתם נמצאים?



3. חדוות העשייה - אתם ודאי מכירים את האנשים הללו שעשייה ועבודה עבורם אינה עוד ניסיון להעביר את הזמן אלא המקום שבו הם פורחים ומאושרים. אנשים כאלו חווים זרימה כי ההנאה רבה כל כך ותחושת העצמי נעלמת.

אנחנו חווים זרימה כשאנחנו מתאחדים עם המטלה שעומדת לפנינו. זאת יכולה להיות פעולה יצירתית כמו נגינה, ציור, ריקוד או כתיבה, אך גם פעולות יומיות אחרות כמו העבודה שלכם, קריאה, פעילות גופנית או מפגש חברתי. ככל שאנו חווים יותר חוויות שבהן אנחנו מעורבים לחלוטין בפעולה באותו הרגע, אנחנו מרוויחים הרבה יותר מסתם כיף. הרווחה הפסיכולוגית שלנו גדלה, אנחנו יצירתיים יותר, ממוקדים יותר ומרוכזים יותר.


4. מערכות יחסים חיוביות

אחד המרכיבים המשפיעים ביותר על האושר שלנו הוא מערכות יחסים חיוביות ומשמעותיות. מערכות יחסים שבהן אתם מרגישים נאהבים, שייכים, משמעותיים וחשובים בזכות מי שאתם תורמות לחוסן הנפשי ולהגברת תחושת האושר .

מערכות יחסים חיוביות יכולות להתנהל עם אנשים שונים; בני הזוג שלנו, חברים, הורים, אחים וקולגות.

קחו לכם רגע ונסו לחשוב, מיהם האנשים שאתם באמת אוהבים להיות בחברתם? אלה שמבינים אתכם, שגורמים לכם להרגיש מוערכים, שמסוגלים להקשיב ולהכיל את מה שיש לכם לומר? האם יש אנשים שגורמים לכם לחוש חשובים או ראויים פחות והמפגשים איתם דווקא פוגעים בחיוניות ובמורל שלכם?

מותר לנו להוציא אנשים שליליים מהחיים שלנו ובמידה וזה יותר בעייתי אם הם קולגות או בני משפחה אני ממליצה לכם לנסות ולהמעיט עד כמה שיותר את ההשפעה שלהם על החיים שלכם.


על הדרכים הנוספות שיגבירו את תחושת האושר בחיים שלכם

מוזמנים לקרוא כאן:


כלים לחיים טובים ומאושרים

חשיבה חיובית

חרדה ? יש מה לעשות עם זה !

ציטוטים מעוררי מחשבה

שישה צעדים לשליטה רגשית / אנתוני רובינס

"להעיר את הענק שבפנים"

מיכל ממו - יועצת זוגית באשקלו

טיפול זוגי באשקלון | מתי מומלץ לפנות לייעוץ זוגי ( ייעוץ זוגי באשקלון)|

| מיכל ממו - מטפלת זוגית באשקלון | חשיבה חיובית |שלבי האבל בתהליך הפרידה | לשקם את הזוגיות | טיפול לפני גירושין | זוגיות בריאה | שלום בית | גישור זוגי |