חרדה חברתית – סימפטומים וטיפים להתמודדות.


אנשים עם חרדה חברתית מרגישים פחד עז כשהם נאלצים לסבול מצבים חברתיים. כמעט תמיד המצבים האלה מעוררים אצלם תגובת פחד, ורמות החרדה שהם חווים הן לעיתים חסרות פרופורציה ביחס לאיום הממשי שבסיטואציה.

האדם החרד מפתח עולם מחשבתי שגורם לו להימנע מלפתח קשרים מהחשש שילעגו לו או ישפטו אותו כתוצאה מכך עשויות להופיע גם תופעות גופניות לא נעימות, כמו הזעה מוגברת ודופק מואץ, האופייניות למצבי חרדה קיצוניים.

מכאן ברור המישור ההתנהגותי, שבו אנשים הסובלים מחרדה חברתית נמנעים ממצבים חברתיים, מסתגרים ונחשפים לחברה כמה שפחות.

בהיעדר טיפול מתאים, חרדה חברתית עלולה להפוך להפרעה כרונית עם פגיעה תפקודית רבה, ולשבש באופן ניכר את חיי האדם החרד במישורים שונים של חייו: לימודים, עבודה, משפחה וחברה.

פגישות עבודה הופכות לסיוט ומסיבות הן ממש עינוי, בייחוד כשאין בהן אנשים רבים שאתם מכירים...



13 הטיפים הבאים יסייעו לכם להתמודד עם חרדה חברתית בחיי היום יום:


1. במצבים רשמיים: תכננו מראש מה אתם מתכוונים להגיד.

זה בסדר להגיע מוכנים ולהכין מראש את הנקודות עליהן תרצו לדבר בזמן ישיבת עבודה וכדומה. אתם לא חייבים לדבר באופן ספונטני אם זה מלחיץ אתכם. תתרגלו את הדברים שאתם רוצים להגיד לפני הישיבה. הביאו אתכם את הרשומות שלכם למקרה שתצטרכו להיעזר בהן.


2. במצבים יום-יומיים: התכוננו.

מוזמנים למפגש חברתי ? תתכוננו בהתאם . זה בסדר והגיוני להכין את עצמיכם ולחשוב על כמה סיפורים או אנקדוטות שאתם מרגישים בנוח לספר. אם אתם מחפשים נושא לשיחה? לכו על המובן מאליו - אל תנסו להתחכם יותר מדי, כולם אוהבים לדבר על מוזיקה, קולנוע, בית ספר ואוכל טוב. אלו נושאים שקשה מאוד להיכשל בהם.



3. אל תנסו להיות מעניינים – נסו להיראות מתעניינים

אנשים תמיד אוהבים לדבר על עצמם, אז אם אתם לא מוציאים משהו חכם, מצחיק או מתאים לומר, פשוט הקשיבו למה שאחרים אומרים – ותנו להם לראות שאתם מקשיבים. באיזשהו שלב בטח תזהו נושא לשיחה שתוכלו להשתמש בו כדי להיכנס לשיח בעצמכם.



4. חייכו !

לבהות באנשים שמנסים להיות נחמדים אליכם בפרצוף מאובן זה באמת מוזר, אבל למה לעשות את זה כשאפשר פשוט לחייך? חיוך קטן ומנומס מעניק אווירה נעימה ויוצר פתיחות.



5. אל תנסו להחיות שיחה שכבר מתה.

זה בסדר לפגוש מישהו ברחוב, לפטפט איתו 20 שניות ואז להמשיך הלאה – זה לא צריך להרגיש מוזר. אם השיחה גוועת, אל תנסו להחיות אותה בכוח.



6. תהיו אתם - אל תנסו להיות מישהו שאתם לא.

אם אתם מרגישים מוזרים, אתם בטח לא מרגישים מצחיקים או מקסימים או שנונים במיוחד. אל תנסו בכוח להיות משהו שאתם לא, כי זה רק יציג אתכם כאנשים מזויפים. פשוט היו עצמכם ונסו להרגיש בנוח עם עצמכם. מי שזה לא בא לו בטוב, שיתרחק. אתם כבר תמצאו את האנשים שראויים לחברתכם.



7. שימו לב לשפת הגוף שלכם ושל האנשים מסביבכם.

הסתכלו על אנשים שנראים לכם נינוחים ונסו לעמוד על מה שמבדיל אותם מאנשים שנראים עצבניים. כמו כן, קראו את הרמזים – אם אנשים רוכנים כלפיכם, הם כנראה מעוניינים בחברתכם. אם החיוך שלהם נראה מזויף, אולי באתם בזמן לא כל כך מתאים.

בזמן השיח שימו לב גם לשפת הגוף שלכם: שפת גוף בטוחה ניכרת בגב זקוף, חזה פתוח, אך לא מנופח, ידיים לצדי הגוף וזזות בתנועות חלוקות, לא מהירות מידי, ולא איטיות מדי.

בזמן ישיבה מומלץ לשבת עם גב ישר (לא זקוף כמו בול עץ) ומידי פעם להטות את הראש. נסו את זה מול המראה ותראו את הביטחון שאתם משדרים, אתם תרגישו את זה באופן מיידי.



8. אל תעירו על רגעי שתיקה.

בזמן שיחה קורה שיש רגעים של שתיקה , זה בסדר גמור !!

אין צורך לומר "וואו, איזו שתיקה מוזרה" ולצחקק, אפשר פשוט לתת לשתיקה להיות עד שהשיחה תתעורר שוב .



9. שכחתם את השם של בן השיחה? לא נורא!

כולם שוכחים שמות כל הזמן. אל תתביישו לשאול שוב!



10. שימו לב לטון הדיבור שלכם.

זה שאתם ביישנים לא אומר שאתם צריכים להתנהל בלחישות. מצד שני, גם לצעוק זה לא רעיון טוב. שמרו על ווליום נורמלי, ואם אין לכם מושג מהו הווליום הנורמלי – השוו עצמכם לזה של האדם שאתם מדברים איתו.

דיבור חלש ושקט מעיד על חוסר ביטחון. אם אתם רוצים להצטייר בעיני החברה כאנשים חזקים ובטוחים, תצטרכו ללמוד לדבר לאט, חזק וברור.



11. קחו הפסקות.

אם אתם מרגישים מוצפים, זה בסדר לקחת כמה דקות ולהירגע בחדר האמבטיה או במרפסת. קחו מספר נשימות עמוקות, וחזרו לאירוע בכוחות מחודשים.



12. שקלו טיפול / אימון אישי.

אימון אישי יכול לעשות שינוי משמעותי בחרדה החברתית שלכם והוא יסייע לכם להתמודד באופן ממוקד עם החרדה, באמצעות טכניקות הרגעה ובניית ביטחון עצמי.



13. זכרו שלאף אחד לא באמת אכפת.

שוב, אנשים מרוכזים בעיקר בעצמם, אז אין לכם מה להרגיש כל כך רע עם עצמכם.



לסיכום, למרות שייתכן שנדמה לכם שאינכם מסוגלים להתגבר על פחד מסיטואציות חברתיות, חשוב שתדעו שזה בהחלט אפשרי אם מתקדמים צעד אחר צעד, בהתאם לקצב הנכון עבורכם.

המפתח להצלחה הוא המון סבלנות ומלה עצמית - חשוב להתחיל עם סיטואציה קלה, ואט אט להתקדם לסיטואציות מאתגרות יותר.


מרגישים שאתם צריכים עזרה על מנת להתגבר על החרדה החברתית שלכם ?

אשמח ללוות אתכם בתהליך ולהעניק לכם כלים וטכניקות יישומיות שיסייעו לכם לצאת מדפוסי ההתנהגות המאתגרים שלכם על מנת שתצליחו לממש את המטרות שלכם הצלחה ולחיות חיים שלווים ומספקים יותר.


מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 0528260529 או למלא את הטופס שבתחתית העמוד ואצור עמכם קשר בהקדם.




טיפול זוגי באשקלון | מתי מומלץ לפנות לייעוץ זוגי ( ייעוץ זוגי באשקלון)| | מיכל ממו - מטפלת זוגית באשקלון | מיכל ממו - יועצת זוגית באשקלון |

שלבי האבל בתהליך הפרידה | זוגיות במשבר - סיבות ודרכי התמודדות | שיפור התקשורת הזוגית

שישה צעדים לשליטה רגשית / אנתוני רובינס "להעיר את הענק שבפנים"| ציטוטים מעוררי מחשבה| NLP |

לשקם את הזוגיות | טיפול לפני גירושין | זוגיות בריאה | שלום בית | גישור זוגי | חשיבה חיובית