top of page

מהי תקשורת אפקטיבית וכיצד ניתן להגיע באמצעותה לתוצאות?


במהלך חיי היום יום שלנו אנו יוצרים קשר עם הסביבה המקיפה אותנו בדרכים שונות והדרך בה אנו מתשרים עשויה להשפיע רבות על מערכות היחסים שלנו.

התקשורת מחולקת בדרך כלל לתקשורת מילולית שהיא תקשורת באמצעות מילים, ולתקשורת בלתי מילולית היא תקשורת המתרחשת ללא מילים, באמצעות שפת הגוף – תנועות גוף, צורות ישיבה, הבעות פנים, טון הדיבור, עוצמת הקול, המבטא, מהירות הדיבור, אינטונציה וכדומה.

מיומנויות תקשורת הן דבר חשוב מאוד ומהווים בסיס ליחסים הבין אישיים שלנו. למעשה, מרבית ההצלחה שלנו בכל המאמצים שלנו בחיים תלויה במידת התקשורת שלנו עם אחרים, ולכן ככל שנלמד לנהל תקשורת אפקטיבית נצליח לנהל מערכות יחסים בריאות ומוצלחות.


מהי תקשורת אפקטיבית?

תקשורת אפקטיבית היא תקשורת המובילה לתוצאה הרצויה לכם באמצעות החלפת מסרים יעילה בין אנשים וטכניקות שמשפרות את היעילות שלנו כאשר אנו מקשיבים למסר , מבינים אותו היטב, מגיבים אליו בהתאם ומתוך כך הוא אפשרי ליצור דיאלוג.


לפניכם טיפים שיעזרו לכם לפתח מיומנות של תקשורת בין אישית:


1. שימו לב לשפת גוף שלכם

90% מהמסרים שאנחנו משדרים עוברים דרך שפת הגוף שלנו ולכן מומלץ לשים לב לפרטים הבאים:

-קשר עין והתמקדות באדם הדובר.

-תנוחת הגוף - האם אתם נוטים לכיוון בן השיחה שלכם, או שמא אתם מתרחקים ומסמלים לו "לא אכפת לי ממה שאתה אומר"?


-הטיית הראש שלכם - עד כמה אתם עומדים רחוק או קרוב לבן השיחה?

כל אלה משדרים מסרים חזקים, לכן מומלץ שתשימו לב לשפת הגוף שלכם ולמה שאתם משדרים. 2. אל תניחו הנחות

פעמים רבות בזמן שיחה אנחנו מניחים הנחות לפני ששמענו את המסר כולו, לפעמים אנחנו גם שחצנים מספיק כדי לגלגל עיניים במהלך השיחה ולהגיד "אני אפילו לא חייב להקשיב לסיפור שלך, אני יודע מה אתה הולך להגיד!"

אולי אתם לא עושים זאת באופן קבוע, אך אם אתם נוטים לעשות זאת, נסו שלא להניח הנחות לגבי מה שבן השיחה שלכם הולך להגיד, אלא תקשיבו ותכבדו אותו.


3. תכבדו

כבוד הוא היסוד לכל תקשורת יעילה בין שני אנשים ומעלה, ויש שיאמרו גם בין אדם לעצמו. אם לא קיים כבוד הדדי בין המשתתפים בשיחה, ולא משנה אם זו שיחה משפחתית , זוגית או שיחת יש לדאוג שהיא תתרחש באופן תרבותי ומכבד.

חוק ברזל בנוגע לכבוד, הוא שיש להקפיד לכבד את האדם שמולכם כפי שהוא לנכון, ולא כפי שאתם רואים זאת לנכון.


4. תהיו נוכחים בשיחה

אנו מוקפים בכל רגע בכל כך הרבה מידע , מחשבות ותהיות שלעיתים מקשים עלינו להישאר קשובים ונוכחים בשיחה. יש צורך לפזול לטלפון, להסתכל הצידה בזמן השיח , להביט באנשים אחרים, או לשקוע במחשבות ולנתק קשב. זה לא פשוט להיות נוכח בשיחה, אבל ברגע שאנו מודעים לחשיבות הנוכחות בשיחה נשתדל כמה שיותר להימנע מהסחות דעת יותר בקלות.

אני תמיד ממליצה להסתכל בעיניים, לשים את הטלפון על השתק או רטט, לנסות ולמצוא נקודות עניין בשיחה או באדם שאיתו אתם מדברים.


5. אל תקטעו את דבריו של החבר לשיחה

אנחנו מודעים לזה שזה לא מכבד לקטוע דברים של אחר, ובכל זאת רובנו עדיין עושים את זה כאשר אנחנו לא מסכימים עם הדברים שנאמרים. אז מה כן אפשר לעשות – להתאמן, ממש ככה, להתאמן בנשימות בזמן שמדברים עם מישהו, לחכות עד שהאדם שמולנו ישלים את המשפט ורק אז להגיב. זה דורש אימון והמון מודעות, אבל אפשרי בהחלט.




6. תשמרו את הביקורת לעצמכם

רוב האנשים רגילים לבקר את עצמם מדי יום ביומו, ולעשות זאת בדרכים לא הכי נעימות, לכן מה הפלא שאחד מן המכשולים הגדולים ביותר בדרך אל תקשורת לא מילולית יעילה הוא ביקורתיות. העברת ביקורת על אדם אחר מעבירה לו את המסר לפיו אתם חושבים שאתם יותר טובים ממנו, זה מסר שאף אחד איננו אוהב לקבל וגורם לריחוק ותסכול.


7. תבינו שאף אחד לא קורא מחשבות

אם אתם מצפים מאנשים לקרוא את המחשבות שלכם – אתם תתאכזבו כי אף אחד לא יכול לקרוא מחשבות וכתוצאה מכך התקשורת ומערכות היחסים שלכם עם הסביבה יפגעו, אם אתם רוצים שבן שיחתכם יבין את דבריכם ואת רגשותיכם, דברו איתו באופן ישיר ואל תחכו שיקרא את מחשבותיכם. אסור לכם להאשים אנשים שלא מבינים אתכם, כשאתם בעצמכם לא מעבירים את המסר ואינכם מובנים. באופן כללי, על מנת לשפר תקשורת בין אישית תפתחו גישה של כבוד כלפי הזולת, התעניינות בזולת, סקרנות כלפי בני אדם וכלפי דעותיהם של אחרים. נכון, זה לא קל, אבל עם עבודה נכונה, מודעות לתהליך ולמצב אפשר להצליח.



********************************************************************************************

במידה והנכם חווים כרגע משבר אישי או משבר בזוגיות ו/או זקוקים לסיוע בהחזרת האיזון לחייכם, בבניית חוסן מנטאלי , תקשורת אפקטיבית ויצירת מערכות יחסים בריאות - אני כאן עבורכם.

אשמח ללוות אתכם ולהעניק לכם כלים פרקטיים ותודעתיים שיובילו אתכם לאיזון והגשמת מטרות בהצלחה.

מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 05282605529 או למלא את טופס יצירת קשר שבתחתית העמוד בדף הבית ואצור עמכם קשר בהקדם.

********************************************************************************************


לקריאה נוספת:

טיפול זוגי באשקלון | מתי מומלץ לפנות לייעוץ זוגי ( ייעוץ זוגי באשקלון)| | מיכל ממו - מטפלת זוגית באשקלון | מיכל ממו - יועצת זוגית באשקלון | שלבי האבל בתהליך הפרידה | זוגיות במשבר - סיבות ודרכי התמודדות | שיפור התקשורת הזוגית

שישה צעדים לשליטה רגשית / אנתוני רובינס "להעיר את הענק שבפנים"| ציטוטים מעוררי מחשבה| חרדה חברתית

לשקם את הזוגיות | טיפול לפני גירושין | זוגיות בריאה | שלום בית | גישור זוגי | חשיבה חיובית|

אימון וטיפול שיטת ה - NLP


bottom of page