איך ניתן לפתח ההערכה עצמית?


“ערך עצמי מגיע מדבר אחד – לחשוב שאתה שווה משהו.” – וויין דייר


הערכה עצמית מתארת את התחושות של האדם כלפי עצמו, אין הכוונה בהכרח לביטחון עצמי. ישנם אנשים רבים המציגים ביטחון עצמי גבוה, אך למעשה מעריכים את עצמם באופן שלילי.


הערכה עצמית מושפעת משלושה גורמים עיקריים:

1. האופן בו אנו "תופסים" את מציאות חיינו – מה אנחנו חושבים על עצמנו ומה אנחנו חשים כלפי עצמנו.

2. האופן בו אנו חושבים שאחרים "רואים" ומעריכים אותנו.

3. מאגר ההצלחות והכישלונות בחיינו, והחשיבות שאנו מייחסים לכל אחד מהם.

הערכה עצמית גורמת לאושר, סיפוק, משמעות ותחושת הצלחה בחיים, היא חיונית ביותר בעבור הרווחה האישית שלנו, ולכן חשוב מאוד לטפח אותה.

הערכה עצמית מבוססת על ראיית העולם שלנו וככל שנחשוב על עצמנו באופן חיובי, נרגיש טוב יותר עם עצמנו ונאמין שיש לנו את היכולות והכישורים לממש את המטרות והיעדים שלנו.


דרכים לבניית הערכה עצמית:


1. קבלו את עצמכם והפסיקו עם הביקורת העצמית השלילית

כולנו רוצים שיקבלו אותנו כפי שאנחנו, אבל תחילה עלינו לקבל את עצמנו. תזכרו שהמוח שלנו מאמין למה שאנחנו מספרים לו והסיפור שאותו אנחנו מריצים במוחנו שוב ושוב עלול להיות שגוי אך יכול לגרום לנו לתפיסה שלילית כלפי עצמינו. שימו לב למחשבות שלכם והתאמנו בהחלפת סיפור שלילי בחיובי יותר, כך אט אט תצליחו לגבש הערכה עצמית גבוהה שתשפר את איכות החיים שלכם. 2. אל תשוו את עצמיכם לאחרים:

אי אפשר להשוות באמת בין שני אנשים, הרי לכל אחד יש את הרגשות, המחשבות, תפיסות העולם שלו ולא תמיד באמת אנחנו יודעים מה באמת מתרחש אצל האדם שמולנו. אפשר לקבל השראה מאנשים אחרים וללמוד מהם אך מבלי לעשות השוואות שיגרמו לכם להרגיש רע בנוגע לעצמיכם.

חשוב שנתמקד במטרות שלנו ונפעל למענן מבלי לחשוב שהדשא של השכן ירוק יותר.


3. הציבו לעצמיכם ציפיות ריאליות

הציבו מטרות קטנות שאתם יכולים להשיג בכוחות עצמכם. לפעמים אנחנו מציבים לעצמינו רף גבוה מדי שלא תמיד אכן ביכולתנו לעשות או לחילופין מצפים כי אדם אחר ישתנה, כאשר זה לא קורה אנחנו יכולים לחוש תחושות של תסכול וכישלון אך אם נציב רף ריאלי ונפעל להשגתו הדימוי העצמי שלנו יתחזק.


4. שימו דגש על הדברים שעושים לכם טוב

לרוב הדברים שעושים לנו טוב והדברים שאנחנו טובים בהם מצטלבים. על כן, כדי להעצים את הערכה העצמית שלנו נצטרך לשים דגש על הדברים שעושים לנו טוב ואשר ימלאו אותנו ויעצימו את ההערכה העצמית שלנו.


5. בחרו לעזור לאחרים

תרומה לחברה מסייעת לחיזוק ההערכה העצמית שלנו, תחושת האושר והסיפוק אשר אנחנו מרגישים לאחר מתן עזרה לאחרים עשויים לגרום לנו להרגיש יותר טוב עם עצמנו, להתפתח ולהרגיש הערכה.


6.הפסיקו להיות פרפקציוניסטים:

הכירו הן בהישגים ובחוזקות שלכם והן בטעויות שלכם. אף אחד לא מושלם, לעיתים אנחנו כל כך רוצים להגיע לשלמות וחווים תסכול ואכזבה. פיתוח יכולת להכיר ולחגוג את ההישגים הקטנים שלכם גם אם הם לא מושלמים במקביל להכרה ולמידה מהטעויות שלכם, תשמור על השקפה חיובית בחייכם ותעזור לכם לצמוח ולהמשיך ללמוד, להתפתח וכמובן להעלות את ההערכה העצמית שלכם.




********************************************************************************************

במידה והנכם חווים כרגע משבר אישי או משבר בזוגיות ו/או זקוקים לסיוע בהחזרת האיזון לחייכם, בבניית חוסן מנטאלי , תקשורת אפקטיבית ויצירת מערכות יחסים בריאות - אני כאן עבורכם.

אשמח ללוות אתכם ולהעניק לכם כלים פרקטיים ותודעתיים שיובילו אתכם לאיזון והגשמת מטרות בהצלחה.

מוזמנים ליצור איתי קשר בטלפון: 05282605529 או למלא את טופס יצירת קשר שבתחתית העמוד בדף הבית ואצור עמכם קשר בהקדם.

********************************************************************************************

לקריאה נוספת:

טיפול זוגי באשקלון | מתי מומלץ לפנות לייעוץ זוגי ( ייעוץ זוגי באשקלון)| | מיכל ממו - מטפלת זוגית באשקלון | מיכל ממו - יועצת זוגית באשקלון |

שלבי האבל בתהליך הפרידה | זוגיות במשבר - סיבות ודרכי התמודדות | שיפור התקשורת הזוגית

שישה צעדים לשליטה רגשית / אנתוני רובינס "להעיר את הענק שבפנים"| ציטוטים מעוררי מחשבה| NLP |

לשקם את הזוגיות | טיפול לפני גירושין | זוגיות בריאה | שלום בית | גישור זוגי | חשיבה חיובית